Rajin-rajin ler klik...

Islamic Widget

Ulang Tahun Perkahwinan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Disebaliknya tersembunyi hikmahNya

Ya Allah, bersamalah denganku di dalam menghadapi musibah ini. Semoga Kau menggantikan kesedihan ini dengan perkara yang lebih baik di dunia dan akhirat..." Amin ya rabbal alamin!

Tuhan tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, Bunga selalu mekar, dan Mentari selalu bersinar...

Tapi ketahuilah bahwa Dia selalu memberi pelangi di setiap badai, Senyum di setiap air mata, Berkah di setiap cobaan, dan jawaban di setiap doa

Isnin, 13 Julai 2009

UPS...Kejayaan Bersama2 Orang Yang Berusaha!

"Assalamualaikum... Ustazah, saya nak minta ampun kalau ada buat salah. Doakan kejayaan saya dalam UPS ni..."

"Ustazah, kami minta maaf. Doakan kejayaan kami..."

Itu antara bait-bait kata, pohon maaf dan restu daripada anak didikku. Minggu ini merupakan antara masa-masa terpenting dalam perjuangan mereka. Ya, UPS... medan untuk menguji tahap pencapaian mereka setelah hampir sepuluh minggu menjadi warga KMK ini.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Hanya kata-kata perangsang dan doa yang dapat ku bekalkan. Selebihnya, bergantung kepada ketentuan Allah dan usaha yang telah mereka lakukan. "Usaha, doa kemudian tawakkal" itu yang selalu ku beritahu kepada mereka. "InsyaAllah, bila kita memohon dan mengharap daripadaNya, Dia akan selalu membantu kita. Kan Allah itu Maha Pemberi". Mereka mengangguk2, tanda bersetuju dengan peneranganku. "Dan, yang paling penting jangan tinggal sembahyang." Ujarku lagi.

"Ustazah, macam mana pula kalau seseorang tu, dia tak sembahyang, tak tutup aurat, tapi dapat juga keputusan yang baik dalam peperiksaan." tanya seorang daripada mereka. Manakala sebahagian yang lain mengangguk2 dengan ekspresi muka ingin tahu. Aku tersenyum...

Ya, itulah realiti yang selalu mereka lihat. Dan fikiran logik anak-anak ini selalu membandingkan antara sebahagian daripada rakan-rakan mereka yang tidak taat kepada perintah Khaliqnya, bahkan yang dahinya tidak pernah menyentuh sejadah tetapi sering memperolehi keputusan yang memberangsangkan. Sedangkan terdapat pula diantara sahabat-sahabat mereka yang tidak pernah tinggal solat, banyak ibadat2 sunat yang lain, keputusan peperiksaannya biasa-biasa saja.

"Hmm..memang, kadang kala kita lihat seseorang insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran." "Tapi kita kena ingat, yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kepada seseorang individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok adakah sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya. Patutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi kalau dia masih tidak teri bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman." Jelasku panjang lebar.

"Kdg2 berlaku juga kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan." Ujarku lagi memancing perhatian mereka, supaya perbincangan lebih menarik. "Betul tu ustazah, kenapa ye?" Tanya seorang daripada mereka. "Itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt apa yang diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita taksub dan lupa untuk bersyukur pada yang Maha Esa."

Tergambar kepuasan diriak wajah mereka mendengar apa yang aku jelaskan. Mudah-mudahan mereka faham, bahawa segala tindak-tanduk mereka addlah tergantung pada kehendak Rabbul Izzati. Mudah-mudahan juga mereka dijauhkan Allah daripada berlakunya ISTIDRAJ. Apa itu istidraj? InsyaAllah aku akan tulis dalam entry yang akan datang.

Buat anak2 didikku, Semoga kejayaan mengiringi langkah kalian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dengan Nama Allah

Kenangan Di Perlis

Nur Ilahi