Rajin-rajin ler klik...

Islamic Widget

Ulang Tahun Perkahwinan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Disebaliknya tersembunyi hikmahNya

Ya Allah, bersamalah denganku di dalam menghadapi musibah ini. Semoga Kau menggantikan kesedihan ini dengan perkara yang lebih baik di dunia dan akhirat..." Amin ya rabbal alamin!

Tuhan tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, Bunga selalu mekar, dan Mentari selalu bersinar...

Tapi ketahuilah bahwa Dia selalu memberi pelangi di setiap badai, Senyum di setiap air mata, Berkah di setiap cobaan, dan jawaban di setiap doa

Ahad, 17 Julai 2011

Aiman @ Majlis Ujibakat Pasti 2001


Majlis berlangsung pada hari Sabtu (16/7/2011) bertempat di Sek. Agama At-Toyyibah Changlun. Awal pagi lagi saya dah bangunkan Aiman. Suruh dia bersiap sebab suami nak hantar dia ke PASTI before 7.30 pagi. Biar dia pergi dengan cikgunya sebab diorang kena ada kat tempat kejadian before 8.20 pagi. Kalau pegi dengan kami takut tak sempat sebab nak uruskan adik-adik dia dulu. 


8.30 pagi baru saya dan suami bertolak ke Changlun. Sebelum tu singgah ambik emak saya kat rumah sebab emak pun nak tengok cucunya bertanding. Cucu yang sorang ni memang buah hati tok dan tokwan :)


Sampai kat tempat pertandingan peserta dan parents dah ramai. Tengok Aiman duk berlari di sekitar bangunan sekolah. Hmmm...Aiman mana reti duduk diam...aktif! Cikgu-cikgu pulak sibuk mendaftar dan menyiapkan budak-budak.

Kemudian cikgu panggil Aiman ke surau, nak buat latihan terakhir kejap. Saya sempat bisikkan dekat Aiman "Sat gi masa giliran Aiman, baca kuat-kuat tau. Aiman hebat kan??" Aiman angguk-angguk dan senyum. Nampak yakin. Langsung tiada riak gementar. Saya hanya menggeleng. Aiman...Aiman. Dalam hati berkata "Kalau terlebih berani dan nak mencuba, memang gen dari abah lah yang banyak...sebab kalau ikut ummi dia..he he malu-malu sikit dan kurang self esteemnya..."


Tanya cikgu Aiman, Kak Saba, Aiman akan start dengan hafazan dulu, kemudian nasyid last sekali baru membaca. Ok la...tapi terpaksa ke sana kemari sebab hafazan dan membaca dibuat dewan yang berasingan dengan nasyid. Saya dan suami tak apa, kesian kat tok Aiman yang duk sakit lutut tu, tapi sanggup datang sebab nak bagi sokongan kat cucu kesayangan.

Tok..penyokong kuat Aiman nih...
Jadi kami menunggu kat bilik hafazan dulu. Sampai turn Aiman tengok steady aja dia ke depan. Pilih soalan, ambil tempat dan terus menghafaz surah-surah yang diarahkan oleh juri. Surah-surah yang Aiman kena hafaz :- Surah al-Fatihah, Ayat Kursi, Surah al-Nasr dan Surah Al-Ma'un. Alhamdulillah semuanya lancar.

Duk pilih soalan untuk hafazan

Mula menghafaz...wahid, isnain, salasah...
Habis hafazan kami bergegas ke dewan utama pulak. Tunggu turn untuk acara nasyid. Sampai turn Aiman dan kawan-kawan dia perform, mak aaiihh punyalah semangat sampai tak kira pitching dah. He he ikut lah Aiman ooii jangan ke laut sudah...





Group nasyid dari PASTI lain pun bagus-bagus. Ok la untuk kanak-kanak seusia mereka. Berani untuk mencuba.




Untuk acara seterusnya, kami bergegas ke bilik hafazan tadi. Tunggu turn untuk acara membaca. Lama sikit kat sini sebab giliran Aiman dekat-dekat akhir. masa ni dah tengahari. Budak-budak dah penat, ramai yang dah meragam. ada yang membaca sambil menangis terisak-isak. Saya tengok Aiman, masih cool, tapi agak gelisah. Penat dan kepanasan barangkali. 

Sabar menanti giliran

"Ummi, Aiman tak mau bacalah. Tak pandai la nak baca jawi" kata Aiman kepada saya. "Tak pa. Aiman cuba aja. Mesti Aiman boleh baca. Ala..macam yang Aiman dok baca kat rumah tu lah. Kan ummi beli buku jawi hari tu Aiman boleh baca" saya memujuk. Wajah Aiman nampak sedikit kelat. "Kalau tak boleh sangat nanti Aiman eja dulu , pas tu sebut." Saya terus memberi semangat. Aiman mengangguk. 

Deena masa ni pun duk kalut ke sana kemari. Seronok la dia. Budak ni pun tak reti duk diam. Ligat semacam...

Tengok tu, berpeluh-peluh.

Tengah posing nih


Sebaik nama dipanggil Aiman kedepan, pilih soalan ditangan juri dan terus membaca. Rumi lancar, English juga lancar, jawi?? Aiman memang betul-betul ikut perintah :) Ba Wau BU Nga Alif NGA BUNGA. Saya menepuk dahi.  Alahai Aiman, ummi lupa nak bagitau, eja dalam hati lah sayang. Ni kan pertandingan membaca bukannya pertandingan mengeja. Tapi tak palah Aiman, U've give a good try nak...Akhirnya Aiman selesai juga membaca. Alhamdulillah...

Pukul 12.30 hari pengumuman keputusan pertandingan dan juga upacara penyampaian hadiah. Alhamdulillah untuk keputusan keseluruhan bagi acara yang Aiman sertai :

Nasyid - Johan
Hafazan - Johan
Membaca - Tempat kedua

Menerima hadiah daripada Ustaz Muhtad, mudir Sek Agama At-Toyyibah.

Naik lagi kepentas.

Sekali lagi.
Aiman betul-betul happy hari ni. Seronok tengok Aiman dengan piala-piala kemenangannya.

Posing ngan piala yang dimenangi

Aiman JUARA yeahh...


Alhamdulillah, potensi Aiman terserlah. Sekarang tinggal ummi dan abah nak menggilap potensi tu supaya berkembang dan tidak malap dipertengahan jalan. ummi dan abah sangat berbangga dengan kejayaan Aiman.

Alfun Mubarak, Aiman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dengan Nama Allah

Kenangan Di Perlis

Nur Ilahi