Rajin-rajin ler klik...

Islamic Widget

Ulang Tahun Perkahwinan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Disebaliknya tersembunyi hikmahNya

Ya Allah, bersamalah denganku di dalam menghadapi musibah ini. Semoga Kau menggantikan kesedihan ini dengan perkara yang lebih baik di dunia dan akhirat..." Amin ya rabbal alamin!

Tuhan tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, Bunga selalu mekar, dan Mentari selalu bersinar...

Tapi ketahuilah bahwa Dia selalu memberi pelangi di setiap badai, Senyum di setiap air mata, Berkah di setiap cobaan, dan jawaban di setiap doa

Selasa, 19 Julai 2011

Bengkang Ubi

Pernah makan bengkang? Bengkang tepung, bengkang roti , bengkang ubi dan macam2 bengkang lagi. Kalau belah selatan diorang panggil bingka, utara mari, jadi bengkang nohh...

Saya paling suka bengkang ubi. Selalu makan yang di beli saja. Yang orang buat. Tak pernah buat sendiri.

Tah macam mana hari ni rasa macam nak cuba buat pulak. Ubi kayu memang dah ready, dah 3 hari suami cabut. Duk terletak elok jerr kat ceruk dapur tu. Banyak jugak. Kalau takat nak makan rebus memang tak habis. So tekad saya bulat, mesti buat bengkang!!

Tapi terfikir juga, kat rumah saya mana ada oven. "Nak bakar dengan apa?? " A"hh...pinjam loyang bengkang mak lah, yang boleh bakar atas dapur gas tu," hati saya berkata-kata. 

Tapi mak bagi tau yang pelapik loyang tu tak ada. Bila pelapik tak ada,kebarangkalian untuk ia masak dengan sempurna terlalu sikit.

Cuba ajelah. Tak cuba mana tau kan jadi ke tidak. Tepon mak, tanya nak letak apa kalau nak buat bengkang. Setelah mak menurunkan ilmu yang ada, saya mula mengorak langkah. Pegang seketul ubi kayu ,mak aihh...besaq gedabak. terkial-kial saya nak buang kulit.

"Bak sini.Ambik pisau besaq, mai nak buat bagi"..seperti biasa penyelamat saya menghulurkan bantuan. Sekejap aja ditakik-takiknya ubi kayu tu menjadi potongan-potongan yang kecil. Heh heh...mudah lah sikit kerja saya. Ok, boleh start menyagat.

Tapi tak mudah juga rupanya...Dekat setengah jam saya menyagat, barulah habis semuanya.Dalam hati berkata-kata "memang gigihlah sapa-sapa yang rajin buat bengkang ubi ni" Yang lain takpa lagi, nak menyagat, yang tak tahan tu.

Selepas menyagat proses menyiapkan adunan bermula. Siap adunan, masukkan dalam loyang dan bakar. Cuak jugak, jadi ke tidak ni. "Jadila"...sebab suami janji nak beli oven kalau jadi....

Selepas 45 minit saya jenguk kedapur. Bau macam dah nak hangit ni. Dah masak kot. saya mengagak. Padamkan api, buka tudung periuk. Hmm...dah ada rupa bengkang cuma tak garing bahagian atas. Yelah, api bawah aje kan. Kalau dapat bakar dalam oven rasa lebih elok kejadiannya. Tak pelah pes time mencuba. Okla macam tu pun. Nak tengok rupa bengkang tu . Tengok bawah
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
tara..................


Ok tak??? Ok la kot na..... Nak resepi?? He he ada yang nak??? Sapa nak resepi ambik kat sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dengan Nama Allah

Kenangan Di Perlis

Nur Ilahi